שילובים שונים בין קוטר צמצם למהירות סגר חושפים את חיישן המצלמה (או סרט הצילום) לכמות אור מסוימת.
מהו הצמצם (Aperature) מסומן באות A במצלמה
הצמצם הינו אלמנט המורכב מעלי פלסטיק הנמצאים בשורש העדשה. מיפתח צמצם בקוטר מסוים משפיע ישירות על כמות קרני האור הפוגעות בחיישן המצלמה. ככל שהצמצם יהיה סגור יותר, כך יכנס פחות אור למצלמה.
קוטר הצמצם נקבע ע"י מספר הצמצם ואורך המוקד של העדשה. לדוגמא: שילוב בין עדשה באורך מוקד 100 מ"מ ומספר צמצם f4 יוצר מיפתח צמצם בקוטר 25 מ"מ (25=100/4). באותו אורך מוקד (100 מ"מ) מספר צמצם f20 יוצר מיפתח צמצמם בקוטר 5 מ"מ בלבד, על פי החישוב: (5=100/20).
על כן כדאי לשנן ולזכור: מספר צמצם גבוה (למשל f20) יעיד על מיפתח צמצם בקוטר קטן (פחות אור נכנס למצלמה), לעומת מספר צמצם נמוך (למשל f4) יעיד על מיפתח צמצם בקוטר גדול יותר (יותר אור נכנס למצלמה).
מהו סגר/תריס (Shutter) מסומן באות T או S במצלמה
מהירות הסגר מבטאת את כמות הזמן שחיישן המצלמה נחשף לאור. ככל שהמהירות נמוכה יותר (זמן ארוך יותר) החיישן ייחשף ליותר אור.
מהירות סגר מופיעה במצלמה בערכים של אחד חלקי שנייה. לדוגמה: המספר 250 יבטא אחד חלקי 250 יחידות שנייה. המספר 10 יבטא 1 חלקי 10 יחידות שנייה (עשירית שנייה). על כן מדוגמא זו ניתן להבין כי 250 מבטא מהירות תריס גדולה מ 10, במהירות גדולה יותר משך זמן החשיפה הוא קטן יותר ועל כן נכנס פחות אור.
כאשר מופיע הסימן גרשיים בסמוך למספר למשל: "6, פירוש הדבר שמדובר ביחידות של שנייה (ולא אחד חלקי שנייה), בדוגמא מדובר ב 6 שניות. לעומת 6 המבטא שישית שנייה.
על כן כדאי לשנן ולזכור: מספר סגר גבוה (ללא גרשיים) יבטא מהירות גבוהה יותר (למשל 250), מספר נמוך (ללא גרשיים) יבטא מהירות נמוכה יותר (למשל 10). כאשר מופיעים גרשיים בסמוך למספר, מדובר ביחידות של שנייה (למשל "30 יבטא שלושים שניות –חשיפה ארוכה מאוד).
כלל אצבע: צלם המחזיק את המצלמה ביד בצורה יציבה יצליח לצלם במהירות 30 (1 לחלק ל 30 יחידות שנייה) ולקבל תמונה חדה. מתחת למהירות זו (למשל מהירות 20) התמונה תצא מטושטשת, אלא אם כן נעשה שימוש בחצובה.
שילוב בין מהירות סגר למפתח צמצם בקונוטציה של חשיפה לאור, שקולים למים העוברים דרך חור בדלי: ככל שקוטר החור גדול יותר יעברו יותר מים, ככל שהזמן ארוך יותר (מהירות סגר נמוכה) גם כן יעברו יותר מים. שילוב בין השניים (משך הזמן וקוטר החור) קובעים את כמות המים הנשפכת מהדלי.
תפקידים נוספים וחשובים של הצמצם והסגר
הצמצם שולט בעומק השדה, מהו אם כן עומק שדה ? ואיך הוא משפיע על התמונה
צמצמים סגורים מתאפיינים בעומק שדה גבוה. צילום בעומק שדה גבוה מתאים לתמונה בה האובייקט המצולם קרוב למצלמה ומאחוריו ישנו נוף חשוב, אותו אנו רוצים לראות בצורה חדה ככל האפשר בתמונה – כלומר הרקע הנמצא בעומק השדה חשוב לנו לתמונה.
צמצמים פתוחים מתאפיינים בעומק שדה נמוך. צילום בעומק שדה נמוך מתאים לתמונה בה את האובייקט המצולם הקרוב למצלמה אנו רוצים חד, ואילו את הרקע מאחוריו אנו מעוניינים לטשטש, מתאים לצילומי פורטרט בהם על ידי טשטוש הרקע האובייקט המצולם מובלט.
בצילום לילה צמצמים סגורים יתאפיינו באורות ממוקדים וחדים בצורת כוכבים, בצילום בעזרת צמצמים פתוחים האורות יראו מרוחים ולא ממוקדים.
כיצד מהירות הסגר משפיעה על התמונה
מהירות סגר גבוהה, מקפיאה את התנועה, צילום במהירות סגר גבוהה יתאים לצילומי ספורט במידה ורוצים שהאובייקט המצולם יהיה חד וממוקד.
מהירות סגר נמוכה יותר גורמת למריחה של התמונה, לעיתים אנו רוצים להדגיש תנועה של מים או של בעל חיים ואנו מעוניינים ליצור מריחה של האובייקט על רקע חד וממוקד.
בצילום לילה חובה להשתמש במהירות סגר נמוכה על מנת שהמצלמה תספיק לקלוט מספיק אור לחשיפה נכונה. בצילום מהסוג הזה, אורות של אובייקטים נעים כגון מכוניות בלילה ייצרו תנועת אור דינאמית ומרוחה על פני הכביש.
יש לזכור כי ישנן אינספור קומבינציות של מהירות סגר ומיפתח צמצם בהן החשיפה תהיה שווה. ההבדל בתמונה יתבטא בעומק השדה עקב שינוי מיפתח הצמצם ובתחושה של תנועה דינאמית או מוקפאת עקב מהירות הסגר. אין כללים מה נכון יותר, הדבר תלוי בעיני המתבונן.
כאשר אנו מעוניינים לצלם בקומפוזיציה מסוימת, עלינו להחליט מה אנו מעוניינים לקבל כתוצאה סופית: עומק שדה גבוה או נמוך? תמונה המדגישה דינאמיות או הקפאה של רגע ? אורות לילה מרוחים ממוקדים או זולגים בצורה מטושטשת. אם יש לנו תשובה לשאלות הללו, ניתן למצלמה עדיפות צמצם או סגר.
למשל: ביום בהיר אחד נתבקשנו לצלם חבר שמאחוריו נמצאים אגם והר גבוה. על מנת לקבל את החבר, האגם וההר ממוקדים, עלינו לצלם בעומק שדה גבוה. על כן נצלם בצמצם סגור. צמצם סגור כלומר מספר f גבוה יותר. במידה ונשתמש באופציה A במצלמה (עדיפות צמצם) ונבחר f20, המצלמה תקבע את מהירות הסגר המתאימה לצמצם שבחרנו על מנת לקבל חשיפת אור נכונה.
דוגמא נוספת: צילומים של ספורט אתגרי כגון ראפטינג, באנג'י, גלישה וכדומה, מתאפיינים בדינאמיות גבוהה של האובייקט המצולם. על כן נעדיף לצלם בעדיפות סגר. כלומר במידה ונשתמש באופציה S או T במצלמה (עדיפות סגר) ונחליט על מהירות סגר גבוהה- למשל 1000 (משמעותו 1 חלקי אלף יחידות שנייה), אז המצלמה תחליט איזה צמצם יתאים למהירות שבחרנו על מנת שנקבל רמת חשיפה נכונה.